Think Big, Go Small

Een nieuwe benadering van beurzen en promotiestrategieën

Het wordt steeds duidelijker, dat beurzen en tentoonstellingen verleden tijd zijn! Met exponentieel meer beurzen en tentoonstellingen die worden geannuleerd en geen duidelijk zicht op wanneer de volgende editie zal zijn, kunnen er twijfels en zorgen door uw hoofd gaan. U vraagt zich misschien af hoe u de gemiste omzet alsnog kunt realiseren? Zijn er alternatieven voor uw promotiestrategie zonder beursdeelnamen?

De wereld verandert en verandering leidt tot onzekerheid. Wat nodig is, zijn antwoorden, in plaats van nog meer vragen. Onze oplossing is simpel: om groot te denken moet je soms klein acteren. Wanneer u nog nooit aan roadshow-marketing hebt gedacht om het tij te keren, is dit misschien het juiste moment. Misschien is het wel de juiste oplossing voor u.

Als specialist in roadshows, hebben we altijd geloofd in alternatieven voor de befaamde, traditionele beurzen en tentoonstellingen. De grootschalige aantrekkingskracht hiervan is immers niet zo effectief als gerichte promotie. Met het nieuwe coronavirus zijn grootschalige beurzen nu ook onrealiseerbaar geworden.

Beurzen en tentoonstellingen van elke omvang zijn de afgelopen weken geannuleerd en uitgesteld. Slechts enkele grote beurzen, zoals de MWC (Mobile World Congress) of de Web Summit, zullen waarschijnlijk overleven, vele andere zullen stoppen te bestaan. Degenen die op dergelijke evenementen vertrouwden, om hun merken te promoten, moeten zich tot andere opties wenden. Om groot te denken, is het soms nodig om kleinschalig te acteren. Evenementen zijn nog steeds mogelijk, maar ze moeten klein, doelgericht en wellicht daarom mobiel zijn om te slagen. Kleinschalige evenementen zijn de toekomst.

Sommige merken, zoals de Chinese bedrijven Huawei en Hikvision, erkennen reeds het belang van mobiele, kleinschalige evenementen om hun verkoopdoelen te bereiken.

Doorbreken op de Europese markt via roadshows

Huawei en Hikvision zijn twee Chinese bedrijven die voorstanders zijn van roadshows vanwege hun mobiele, gerichte manier om de doelgroep te bereiken. Huawei is de Chinese telecomgigant, opgericht door Ren Zhengfei in 1987. 13 jaar later richtten ze hun blik op Europa en 2020 markeert de twintigste verjaardag van Huawei’s aanwezigheid in Europa. Wat begon met een klein R & D-centrum in Zweden is inmiddels uitgegroeid tot meer dan 13.300 werknemers over het hele Europese continent. Een deel van hun uitbreidingsstrategie door de jaren heen was om roadshows te gebruiken om rechtstreeks naar hun klanten te gaan en hun nieuwste technologie op de eenvoudigst denkbare manier aan hen te presenteren. Dit is met name relevant gebleken voor de sectoren Enterprise en Carrier. De gerichte benadering van bedrijven, betekent dat persoonlijke interactie primordiaal is geweest in Huawei’s strategie. Dit wordt vooral belangrijk wanneer er aanzienlijke culturele verschillen zijn die een belemmering kunnen zijn door uitsluitend op digitale communicatie te vertrouwen.

Hikvision is een ander Chinees bedrijf dat roadshows gebruikt als een belangrijke marketingstrategie bij hun doorbraak op de Europese markt. Dit bedrijf, gespecialiseerd in videobewaking, werd opgericht in 2001. In 2016 openden ze hun eerste Europese hoofdkantoor en logistiek centrum in Nederland, na 6 jaar gestage Europese expansie. Hikvision had al een groei van meer dan 50% bereikt via lokale vestigingen verspreid over Europa, wat bewijst dat Europa een lucratieve markt is. Toegang tot nieuwe technologieën, hightech producten en kennis, bredere commerciële toegang tot de Europese markt en toegang tot andere markten via Europese bedrijfsnetwerken zijn allemaal veelvoorkomende redenen voor Chinese bedrijven om Europese groei na te streven.

Deze twee bedrijven illustreren het succes van Chinese bedrijven bij het doorbreken op de Europese markt. Momenteel bedragen de totale Chinese investeringen in Europa, inclusief fusies en overnames en investeringen in start-up’s, € 320 miljard.

Omschakelen naar kleinschalig om grotere doelen te realiseren

Hikvision heeft zichzelf in de voorhoede gehouden met het gebruik van alternatieve mobiele targeting evenementen. Als een belangrijk onderdeel van Hikvison’s groeistrategie wordt middels de inzet van roadshows de merkbekendheid op een gerichte en memorabele manier vergroot. Eerder werd al door Europa gereisd met drie identieke vrachtwagens uitgerust met producten in een werkende opstelling. Hierdoor heeft Hikvision de mogelijkheid producten te demonsteren op de meest realistische manier. Sinds dit jaar heeft Hikvision naast de succesvolle grote promotietrailers een vloot van veel kleinere showrooms toegevoegd aan haar roadshow-activiteiten. Hikvision paste haar productlijn de flexibelere InfoWheels aan. Een InfoWheels is de grootste mobiele promotie-eenheid in onze vloot voor rijbewijs categorie B. De komende maanden zal Hikvision de eerste InfoWheels door heel Nederland te rijden ter promotie van hun producten die tijdens deze crisis nuttig worden geacht.

Er zijn 5 redenen waarom ze zich hebben gericht op kleinschalige roadshows als hun strategie tijdens het huidige klimaat.

1. Origineel; een roadshow is een breuk met de norm.

Een roadshow is een andere, originele manier om een merk te presenteren als authentiek en innovatief. Het is een manier om door out-of-the-box te denken met creatieve kansen als gevolg in moeilijke tijden. Nu, meer dan ooit is het belangrijk dat bedrijven, zowel B2B als B2C, zich onderscheiden van de rest.

2. Veilige persoonlijke interactie

Iedereen wendt zich tot de digitale wereld voor online verkoop. Maar online marketing en virtuele rondleidingen missen het persoonlijke tintje dat fysieke contact heeft. Pogingen op virtuele beurzen en tentoonstellingen te creëren zullen niet werken als innovatief alternatief voor de vakbeurs van de toekomst. Alleen met kleinschalige evenementen kan een face-to-face-interactie op een gecontroleerde manier plaatsvinden. Met een roadshow kunnen producten en diensten worden gepromoot waarbij noodzakelijk fysiek contact kan worden geminimaliseerd en ingeperkt, zonder de ervaring en diepgang van persoonlijke interactie te hoeven missen. Een extra bonus: u vermindert de behoefte aan reizen bij uw klant. U hoeft immers met een roadshow uw klanten niet het risico te laten reizen om naar u of een beurs toe te komen, in plaats daarvan komt u naar uw klant.

3. Gericht

Beurzen zijn bekend en gewaardeerd vanwege hun netwerkmogelijkheden. Maar vaak is het risico groot om ondergesneeuwd te raken wanneer het om grootschalige beurzen gaat. Soms is het beter om een ​​meer gerichte aanpak te volgen en naar klanten en het grote publiek toe te gaan,  die echt het  verschil zullen maken in uw verkopen. Dit ook zorgt voor een goede wil bij uw doelgroep, aangezien zij met hen een voor hen relevant evenement zullen bijwonen meer persoonlijke aandacht.

4. Groot bereik

Bij kleinschalige evenementen ontstaat snel de angst, dat door de beperkte doelgroep men niet het geheel potentieel bereikt. Bij een roadshow, een mobiel evenement, is dit niet langer een probleem, omdat het mobiele en repeterende karakter een groot bereik mogelijk maakt. Het brede bereik geeft u de vrijheid om zoveel mogelijk potentiële klanten te bereiken terwijl de doelgroep gericht te bepalen is. Met een mobiel evenement kan rechtstreeks naar de doelgroep gereisd worden op meerdere locaties, locaties waar de doelgroep zich bevindt.

5. Onverdeelde aandacht van uw klant

Vakbeurzen en tentoonstellingen zorgen voor een gemakkelijke persoonlijke interactie met klanten. Wat echter meestal wordt vergeten, is dat terwijl klanten op beurzen weliswaar in de gelegenheid worden gesteld om nieuwe producten als eerste te kunnen bekijken, ze dit tevens doen in een omgeving met vele andere concurrente noviteiten. Op een beurs staan immers vele andere bedrijven die oogverblindend strijden om aandacht met keynotes middenin de algemene chaos die met dergelijke evenementen gepaard gaat. Een beursdeelname is dus niet altijd succesverzekerd om een belangrijke boodschap aan een (potentiële) klant door te geven. Roadshows bieden de unieke mogelijkheid garandeerde onverdeelde aandacht voor uw bedrijf te krijgen. Het landschap van evenementen verandert sneller dan ooit tevoren. Om succesvol te blijven, moeten strategieën nu gericht zijn op een klein, doelgericht publiek, met de nodige mobiliteit en bereik om op te vallen. Kleinschalige mobiele showrooms zijn de oplossing voor het creëren van een impactvolle verkoop- en marketingstrategie.