In de typische laatste winterdagen van het jaar zijn er dingen waarvan je zeker weet dat ze elk jaar terugkomen: fonkelende lichtjes, kerstbomen en 24/7 kerstliedjes op de radio. Sinds 1995 zijn de Coca-Cola ChristmasTrucks aan dat lijstje toegevoegd.
Het is slechts iets langer dan 20 jaar geleden dat het reclamebureau W.B. Doner door de Coca-Cola Company werd gevraagd om een gedenkwaardige tv-commercial te produceren. Het werd de commercial met verlichte vrachtwagens en het iconische kunstwerk van kunstenaar Haddon Sundblom: het beeld van de kerstman. Dit beeld, al ontwikkeld in de jaren ’30, is zo iconisch dat deze vrolijke, opgewekte grootvaderfiguur onmiddellijk de nieuwe standaard werd voor Kris Kringle. De commercial werd volledig geanimeerd met speciale effecten van het wereldberoemde Industrial Light and Magic (het bedrijf achter de Star Wars-films). De trucks werden met deze illustratie ook een jaarlijks terugkerende klassieker.
EventRent’s zusterbedrijf bootste deze geanimeerde commercial in het ‘echt’ eveneens ruim 20 jaar geleden voor de eerste keer in Duitsland na. Inmiddels rijden al meer dan 20 jaar achterelkaar deze Kersttrucks in o.a. België, Nederland, Duitsland en Zwitserland. De Kersttruck-campagne is zo populair dat in Engeland, na een afwezigheid van 6 jaar, de ChristmasTrucks in 2007 terugkeerden vanwege de vele aanvragen. Veel consumenten bevestigden dat voor hen deze trucks synoniem zijn aan kerst.
Met de lancering van de commercial verwierf Coca Cola veel populariteit en status. Dit was de aanleiding om vanaf die tijd elke kerstperiode te ‘touren’ met de ChristmasTrucks. De groep waartoe EventRent behoort, faciliteert met een vloot van 19 ChristmasTrucks deze campagne voor Coca-Cola om zo samen de kerstvreugde te verspreiden. Gedurende vele jaren, in de korte periode tussen eind november en Kerstmis, hebben deze ChristmasTrucks honderdduizenden, zo niet miljoenen bezoekers aangetrokken.
In het afgelopen jaar waren de ChristmasTrucks voor het eerst in Moers te zien. Daar trok het evenement direct al tussen de twee- en drieduizend bezoekers per dag. Degenen die het geluk hadden de ChristmasTrucks te bezoeken, kregen een gratis cola en mochten deelnemen aan verschillende activiteiten inclusief een ontmoeting met de kerstman. De Roadshow combineerde deze traditionele activiteiten met nieuwe technologieën, door o.a. op een virtuele manier de mogelijkheid te bieden een ritje in de slee van de kerstman mee te maken.
Om deze ervaringen nog specialer te maken blijven wij nieuwe technologieën ontwikkelen welke we aan de Coca-Cola ChristmasTruck toevoegen om zo de meest magischere sfeer te creëren. Zo werd in december 2019 de epische VR slee bedacht. Door het gebruik van virtual reality te combineren met hydraulische toepassingen, werden bezoekers enthousiast gemaakt om aan boord van de slee van de kerstman te stappen. Door de VR bril op te zetten vlogen zij door het Winter Wonderland van de kerstman. In totaal biedt de slee plek voor 20 personen, waardoor vrienden en familie tegelijkertijd deze magische rit kunnen ervaren. Deze meeslepende beleving zorgde ervoor dat zowel de jongeren als de ouderen zich weer even een kind voelden.
EventRent slaagt er samen met Coca-Cola elk jaar weer in om met de kersttour een betoverende kerstwereld voor iedereen te maken. Zowel kinderen als volwassenen worden meegesleept door de magie van de Coca-Cola ChristmasTrucks. Dit gaat soms zo ver, dat er in de Trucks huwelijksaanzoeken gedaan worden. Het voordeel van de ChristmasTrucks is dat ze zich naar elke gewenste stad kunnen begeven. Bezoekers bedachten in de loop der jaren spontaan wedstrijd-pooltjes, waarbij mensen konden voorspellen waar de volgende locatie van de ChristmasTrucks zou zijn.
De aanstekelijke glimlach die de Coca-Cola ChristmasTrucks op vele gezichten tovert, heeft iets magisch. Elk jaar kijken we uit naar de reacties van bezoekers van de ChristmasTrucks, die deel uitmaken van een evenement dat inmiddels een traditie is geworden voor de kerstmaand. Het zien van de blijdschap, die dit elk jaar met zich meebrengt, herinnert ons eraan hoe indrukwekkende ervaringen een essentieel onderdeel zijn van een Roadshow en hoe Roadshows helpen om deze magie naar de consument te brengen.