Vroeger waren beurzen de enige plek waar B2B-bedrijven zaken deden, klanten ontmoetten en konden netwerken. Potentiële klanten bezochten stands of presentaties op tentoonstellingen. Bedrijven gaven veel geld uit om aantrekkelijke omgevingen te creëren om klanten aan te trekken en te behouden. Nu beurzen worden uitgesteld en afgelast, voelen C-level besluitvormers minder drang om ze bij te wonen, wat leidt tot een afname van het algemene bezoekersaantal.
Bedrijven die voornamelijk afhankelijk zijn van beurzen om inkomsten te genereren, moeten nu andere manieren vinden om (potentiële) klanten te bereiken. Met experimentele marketing-roadshows en B2B-tours op mobiele beurzen kunnen bedrijven nieuwe manieren verkennen en ontdekken hoe ze hun (potentiële) klanten kunnen betrekken en tegelijkertijd hun omzetdoelstellingen kunnen behalen.
Als onderdeel van deze ultieme gids voor experimentele B2B-marketing wordt de strategie gedefinieerd en uitgelegd hoe deze succesvol kan worden gebruikt.
Business-to-business marketing (B2B) is gericht op het verkrijgen van contracten met andere bedrijven. De beslissing om samen te werken met een andere organisatie is afhankelijk van de kwaliteit van producten, het voldoen aan klantbehoeften, ROI en de impact op de omzet.
Experimentele marketing , ook wel engagementmarketing genoemd, is een vorm van eventmarketing die in populariteit is gestegen in de B2C-industrie. B2B-merken gebruiken experimentele marketing om een emotionele band met hun klanten op te bouwen. Het is ook een steeds effectievere B2B-marketingstrategie. De B2B-marketingindustrie heeft het belang ingezien van het bieden van meeslepende ervaringen aan zakelijke kopers, die hun kopers waarderen door verbeterde koopervaringen.
Door middel van roadshows kunnen bedrijven gedenkwaardige ervaringen bieden die handig en gratis zijn voor hun klanten en hun merk op een toffe en boeiende manier tot leven brengen. Deze programma’s hebben verschillende namen, waaronder mobiele roadshows, mobiele beurzen en mobiele verkoopcentra in tegenstelling tot beurzen.
Het is vrij duidelijk wat de juiste keuze is – roadshows zijn experimentele strategieën die veel effectiever zijn dan beurzen wanneer ze als alternatief worden gebruikt. Naast het halveren van de verkoopcyclus, breiden ze ook uw pijplijn uit door besluitvormers en beïnvloeders samen te brengen.
Bij B2B roadshow marketingcampagnes zijn er verschillende mogelijkheden voor content die kunnen worden gebruikt. Door middel van storytelling-embedded media, animatie en interactie probeert men een meeslepende klantervaring te creëren. Het doel van deze contentstrategie is om de beoogde klanten actief te betrekken en zo emotionele en gedenkwaardige verbindingen tussen merk en klant te creëren.
In een steeds meer onderling verbonden wereld bieden contentstrategieën voor engagementmarketing verschillende voordelen voor B2B-bedrijven. Persoonlijke ervaringen worden verrijkt door geavanceerde eventtechnologie die verder gaat dan andere communicatiekanalen. Om effectief te zijn in ervaringsgerichte marketingcampagnes, moet de content verder gaan dan selfie-stands of andere verouderde technologieën. Diverse technologieën worden gebruikt, waaronder augmented reality (AR), virtual reality (VR), interactieve eBooks, peilingen en quizzen, onderzoek en cloud-based digitale middelen.
Net zoals online gaming tientallen jaren geleden digitale experimentele marketingcontent domineerde, maken merken nu gebruik van deze kracht in hun B2B-ervaringscampagnes. Een voorbeeld hiervan is onze klant KPN Telecom, die door Nederland reisde om klanten te betrekken met opwindende racegames om hun nieuwste 5G-mogelijkheden te demonstreren.
Het belang van storytelling in B2B marketingstrategieën is onmiskenbaar. De combinatie van digitale storytelling en klantervaring (CX) in engagement marketing, kunnen krachtige resultaten worden behaald voor B2B-marketing. Door klanten mee te nemen in een storytelling-ervaring, kan de boodschap gedenkwaardiger en persoonlijker worden gemaakt, wat resulteert in betere klantrelaties en geweldige klantervaringen. Het vertellen van meeslepende verhalen door middel van experimentele inhoud is dan ook een zeer effectieve manier om dit te bereiken.
Naast het genereren van leads, het vergroten van klantbetrokkenheid, het beïnvloeden van aankoopbeslissingen en uiteindelijk het verhogen van de verkoop, kan experimentele marketing ook helpen het B2B-kooptraject te verbeteren en de band met klanten te versterken.
Kopers willen tegenwoordig meer dan kwaliteitsproducten of -diensten – ze willen betrokkenheid, partnerschap en aandacht.
Naarmate experimentele evenementen in aantal groeien, erkennen B2B-marketeers dit en noemen ze experimentele en eventmarketing een succesvolle marketing- en verkoopstrategie vanwege de effectiviteit ervan. Om effectieve relaties met B2B-klanten op te bouwen, is experimentele marketing bedoeld om ervoor te zorgen dat uw marketinggeld goed wordt besteed. Creëer een live merkverhaal tijdens uw mobiele beurs of roadshow, zodat u de verkoopcyclus van begin tot eind kunt volgen.
U kunt een sterke band opbouwen met uw B2B-klanten als u zich richt op de volgende gebieden:
Geduld is een schone zaak
Klanten bouwen relaties en naamsbekendheid niet in een dag op, maar u bouwt uw relatie met uw klanten sneller op als u uw producten en diensten rechtstreeks aan hen levert via een effectief marketingprogramma. Door gepersonaliseerde interacties met uw klanten aan te gaan, kunt u snel een sterke band met hen opbouwen door middel van een directe persoonlijke verkoopstrategie. Na een experimenteel marketingevenement kan het verkoopteam de gesprekken voortzetten, reageren op wat er is gezegd en vertrouwen blijven opbouwen bij de klant terwijl deze door de verkoopcyclus gaat.
Verzorg oplossingen
De huidige en toekomstige klanten van uw bedrijf hebben ofwel een oplossing nodig voor een probleem waarmee ze worden geconfronteerd of weten niet dat ze er een nodig hebben. Ontwikkel uw roadshow-ervaring (mobiel verkoopcentrum) rond een specifiek product of een specifieke dienst die hen zal helpen obstakels te overwinnen of geld te besparen. Zoek uit wat hun behoeften zijn. Zodra u weet hoe u kunt helpen, creëert en implementeert u een oplossing.
Geef je verhaal een stem
Het hebben van een merkstrategie gaat verder dan een naam en logo. Het is aan jou om erachter te komen waar je bedrijf voor staat, welke filosofie je aanhangt en waar je bekend om staat in je branche. U bent verantwoordelijk voor het humaniseren van uw bedrijf en het aanspreken van de emoties van uw klant. Door middel van experimentele roadshow-evenementen kunt u de waarden en identiteit van uw merk communiceren met besluitvormers en sterke relaties opbouwen.
Zet waarde voorop en wees niet opdringerig
Uw strategie voor mobiele B2B-beurzen moet bestaan uit het verpakken van uw producten en diensten, het parkeren van uw showroom voor de bedrijven van uw klanten, het creëren van een warm welkom (inclusief hapjes en drankjes) en het bieden van een ervaring die uw product introduceert, informeert en demonstreert in de best mogelijke manier. Als u laat zien hoe u waarde kunt toevoegen aan het bedrijf van uw klant met een ’try-before-you-buy’-benadering, zullen zij dat op prijs stellen. Is er een betere manier om te leren dan ze uit de eerste hand de voordelen van uw merk te laten ervaren en zelf te laten zien hoe het de problemen waarmee ze worden geconfronteerd kan oplossen?
Het draait om de mens
Het menselijk maken van je merk heeft vier doelen: het verhaal van je merk vertellen, ervoor zorgen dat je team gezien wordt, een onvergetelijke ervaring opbouwen en langdurige relaties aangaan. Ten eerste is face-to-face spreken met uw klanten essentieel om een concurrentievoordeel te behalen, aangezien mensen graag face-to-face zaken doen met mensen. Wanneer u laat zien hoe u hun bedrijf kunt laten groeien en laat zien dat hun tijd waardevol is, wordt uw relatie met uw klanten een vertrouwd partnerschap.
Door persoonlijke ontmoetingen bieden B2B-roadshows merken kansen om met elkaar in contact te komen. Onze Huawei MPN Roadshow 2022 is een uitstekend voorbeeld van experimentele marketing over hoe persoonlijke gesprekken kunnen leiden tot succes in B2B-bedrijven.
De termen sociale verantwoordelijkheid, responsiviteit, expertise en vertrouwen presteren vaak beter dan conventionele marketingtermen, zoals integratie, flexibiliteit en kostenbesparingen. Via een roadshow kun je deze woorden verweven in een B2B-marketingstrategie die emotionele waarde heeft. B2B-kopers associëren doorgaans emoties en ervaringen met hun aankopen, en daarom is experimentele marketing zo effectief. B2B-bedrijven kunnen content en meeslepende ervaringen creëren in klantomgevingen en neutrale locaties met behulp van mobiele roadshows. Door belangrijke mensen face-to-face uit te nodigen, kunnen ze zich met hun producten bezighouden, een emotionele band opbouwen en met hen communiceren.
Ons werk met Medtronic, een maker van medische technologie, is een van de beste voorbeelden van deze marketingstrategie: we combineren technologie met een diepgaand begrip van het lichaam en de nieuwste medische wetenschap om oplossingen te creëren, zoals minder ingrijpende chirurgische benaderingen om de patiënt zo min mogelijk te hinderen of het ontwerpen van de kleinste pacemaker. Via onze mobiele oplossingen konden ze het woord over hun nieuwste medische technologie in heel Europa verspreiden. In de showroom van Medtronic konden potentiële klanten zich in de schoenen van hun patiënt verplaatsen. Door de meeslepende ervaring die Medtronic tijdens de roadshow aanbood, begrepen hun klanten hun innovaties beter en ontwikkelden ze een sterkere emotionele band. Tijdens de meeslepende ervaring op een ziekenhuis locatie kon elke medisch specialist de oplossingen ervaren, voelen en waarderen waardoor vertrouwen werd opgebouwd.
Het lijkt misschien contra-intuïtief, maar de toekomst van experimentele marketing zal inhouden dat meer mensen worden bereikt via live merkervaringen. Het live publiek zal op korte termijn ongetwijfeld afnemen, en deze trend kan zich voortzetten met activeringen met hoge touch-exclusieve activeringen. Deze activeringen kunnen echter tegelijkertijd door miljoenen worden ervaren door digitale versterking voor sociale media. Bij EventRent noemen we het Roadshow Performance Plus+; de roadshow genereert actuele content voor uw social media kanalen.
U bent een B2B-merk met heel veel ervaring met presenteren op beurzen, maar uw bezoekersaantallen op beurzen nemen af en uw ROI moet verbeteren – een situatie die voor de meeste bedrijven de status quo is geworden. Beurshallen zijn chaotisch, er is concurrentie om je heen en je hebt een plateau van verkoopleads bereikt waar de meeste bedrijven geen gevolg aan geven. Je hebt gehoord over experimentele roadshow-marketing en hoe het kan helpen, maar je hebt moeite om te begrijpen hoe je het moet implementeren. Hier komt EventRent tussenbeide!
EventRent blijft bij de tijd met marketingtrends voor B2B Roadshows
Technologie zal naar verwachting de B2B-marketingstrategieën voor opkomende evenementen verder verbeteren, met name voor bedrijven die medische apparaten, handgereedschap, machines of softwarediensten aanbieden. De afgelopen jaren zijn AI en VR steeds geavanceerder en toegankelijker geworden, en veel merken experimenteren ermee om een nieuw publiek te bereiken. Net zoals onze klant Huawei, die consequent augmented en virtual reality heeft geïmplementeerd in hun roadshows, een omgeving samenstellend welke opwindende en meeslepende ervaringen biedt, waar klanten hun nieuwste 5G-producten op een geheel nieuwe en boeiende manier konden zien.
Bovendien integreren merken steeds meer zintuiglijke elementen om hun merkervaring te verbeteren. Een experimentele marketingcampagne is bedoeld om een beleving te creëren. Een succesvolle campagne kan worden versterkt door zoveel mogelijk zintuigen te gebruiken om geheugencentra in de hersenen te activeren. Door aanraking, smaak en geur in hun campagnes op te nemen, kunnen merken hun campagnes nog beter spijkeren dan alleen beeld en geluid. Dit vergroot op zijn beurt de kansen van hun klanten om hun ervaring te onthouden lang nadat ze weg zijn.
De ideologie achter B2B-merkactivaties is dat positieve ervaringen een leven lang in de gedachten van uw klant blijven. Bovendien kan alleen al het denken aan een gedenkwaardige ervaring een glimlach op hun gezicht toveren. B2B-merken maken steeds vaker gebruik van roadshows om vertrouwen te wekken bij hun klanten en de klantparticipatie te vergroten. Daarom zijn ze er om te blijven en winnen ze aan populariteit.
EventRent is al 30 jaar marktleider in het creëren van boeiende, betekenisvolle mobiele ervaringen die mensen en merken met elkaar verbinden. Mail ons vandaag nog op info@eventrent.nl.